Přihlásit / Registrovat

Černobílým rámečkům odzvonilo. Varování na tabáku už jen s obrázky

07.09.2016
Dnešní den, tedy 7. září 2016, je pro český trh s tabákem významné datum. Začala totiž platit novela zákona podle Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/40/EU. Nově se tak začnou na krabičkách cigaret a dalších tabákových výrobků postupně objevovat odstrašující obrázky.

Pouhý černobílý rámeček na přední a zadní straně obalu s tabákem varující před rizikem rakoviny a s textem "Kouření může zabíjet" je již minulostí. Snížení počtu kuřáků ve státech Evropské unie mají nyní v režii obrázky zčernalých plic, dětské rakve či amputovaných končetin. A počínaje dneškem nabývá účinnosti český zákon o potravinách a tabákových výrobcích, jehož se právě nařízení známé jako TPD II týká. To mimo jiného zakazuje například označovat balení konkrétní chutí či vůní. V praxi to znamená, že místo vodního melounu nebo borůvky s mátou si nyní budeme vybírat mezi tabáky Al Fakher 1 a Fumari XYZ. Stejně tak nesmí balení s tabákovým výrobkem připomínat potravinový nebo kosmetický výrobek.

Po dobu následujících tří měsíců však bude stále možné narazit na cigarety označované ještě postaru, tabáky pro vodní dýmky dokonce až do května příštího roku. Umožňuje to lhůta pro doprodej se stávajícím varováním.

Změna nastala rovněž u způsobu označování. Krabičky opatřené lepenou etiketou s protikuřáckým textem vystřídají obaly, které již veškeré varování a některý z 42 děsivých obrázků musí mít napevno natištěné. Česká republika si tak třeba oproti Slovensku, kde jsou obrázky lepené, udělala malý náskok. Postupem času totiž budou muset na tištěnou verzi přejít všechny členské země EU.

O nových krabičkách stále ještě jednáme s tabákovými společnostmi. Jak jsme psali dříve, nejsme jediní, pro koho musí výrobci přizpůsobit obaly na míru. Továrny ve Spojených arabských emirátech, Egyptě nebo USA jedou na plné obrátky, aby zvládly uspokojit evropskou klientelu v co nejkratším možném čase. Pracujeme na tom, aby pokud možno nenadešla chvíle, kdy našim zákazníkům nebude moci nabídnou jediný tabák. Jisté však je, že z aktuální, poměrně rozmanité, nabídky zcela vypadnou některé značky. Jestli jste tedy doteď váhali, zda ochutnat tu či onu příchuť, doporučujeme s rozmýšlením příliš neotálet.

Tento web v rámci poskytování služeb využívá cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.